Blue mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Anouk Oude Vrielink - WaarBenJij.nu Blue mountains - Reisverslag uit Katoomba, Australië van Anouk Oude Vrielink - WaarBenJij.nu

Blue mountains

Blijf op de hoogte en volg Anouk

10 Mei 2015 | Australië, Katoomba

Up to the Blue Mountains!!

Dit weekend ben ik met een aantal andere au pairs naar de blue mountains geweest. De must see locatie in de omgeving van Sydney. Op Sydney central zijn de meiden ingestapt ik had deze keer geluk want Blacktown ligt op de route naar de blue mountains. Dat scheelt toch weer 40 minuten treinreis. In de overvolle trein was nog net 1 zitplek beschikbaar in de coupé waar de andere meiden waren gaan zitten. Na een treinreis van anderhalf uur komen we aan in Katoomba. Het meest centrale punt wanneer je als toerist de highlighst , zoals the 3 sisters, van de blue mountains wilt bekijken. Als we uitstappen merken we gelijk dat we hoger in de bergen zijn want het is een stuk kouder dan in Sydney. Ons hostel is slechts 5 minuten lopen van het station dus we droppen eerst onze spullen.

Met de hop on hop of bus (waarvoor wij via via gratis tickets hadden i.p.v $40 ) zijn we naar de Katoomba falls gereden. Vanaf hier zijn we een heel stuk gaan wandelen via smalle paden en trappetjes naar beneden. Veelal door het regenwoud en met telkens een nieuw uitzichtpunt op de Katoomba falls en de 3 sisters. Dit vond ik zelf de mooiste route van het weekend. Eenmaal bij 'scenic world' zijn we met de $16 3,5 minuut durende kabelbaan weer naar boven gegaan. Veel te duur natuurlijk, maar na ruim 2 uur lopen is meer dan 1000 steps omhoog toch wel iets te veel.

Vanaf 'scenic world' gaan we met de bus verder naar de Honeymoon lookout. Wederom een prachtig uitzicht over de canyon. Vanaf dit punt zijn we terug gelopen naar Echo point. Dit is HET uitzichtpunt voor de 3 sisters, de beroemde rock formatie. We hebben hier uiteraard wat mooie foto's en selfies gemaakt. Volgens de bus chauffeur zouden we een goed uitzicht hebben op de zonsondergang vanaf de Gorden Falls view, helaas was de zon al niet meer te zien toen wij hier aankwamen maar het uitzicht was prachtig. De zaterdag hebben we afgesloten met een gezellig diner.

Zondag ochtend om 10.15 opnieuw in de bus. Deze keer stappen we uit bij Kiah Lookouts en lopen we verder naar de Leura Cascades. Het is duidelijk te merken dat de meeste toeristen kiezen voor 'scenic world' en Echo point om een uitzicht te hebben op de famous 3 sisters. Vandaag kiezen wij dus voor een andere route met minder toeristen. De route begint met een niet veel gebruikte weg naar een viewing platform, uiteraard weer de nodige foto's genomen. De rest van de route wisselt af tussen Australische Bush en meer regenwoud landschap. Met steile kliffen en uitstekende rotsen waar we onderdoor zijn gelopen. De Leura cascades waren zeker de moeite waard. Eerst een stuk naar onderen lopen langs de waterval en een viewing platform over de canyon. Vanaf daar zagen we boven op de klif aan de overkant een uitzichtpunt. Daar zijn we naartoe gelopen en vanaf daar kon je de gehele waterval bekijken. Het waaide wel heel hard dus we moesten ons goed vasthouden aan de reling.

Opnieuw in de bus een kleine 10 minuten verderop opnieuw uitgestapt bij Gorden Falls lookout , waar we de dag ervoor de zonsondergang hadden gemist, vanaf hier zijn we langs de klif een paar honderd meter verder op gelopen naar nog meer winderige uitkijkpunten. Het uitzicht was zeker de wandelingen waard. Daar hebben we onze dagen in de Blue mountains afgesloten. We hebben de bus terug genomen naar Katoomba. Hier onze spullen opgehaald in het hostel en toen in de overvolle trein terug gegaan naar Sydney.

Conclusie: een geslaagd weekend, prachtige natuur en mooie wandelingen.