Red centre of Australia - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Anouk Oude Vrielink - WaarBenJij.nu Red centre of Australia - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Anouk Oude Vrielink - WaarBenJij.nu

Red centre of Australia

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

12 Juli 2015 | Australië, Alice Springs

The outback it is!!

Afgelopen donderdag ben ik op het vliegtuig gestapt naar de outback. 's ochtends om 9 uur kom ik aan op het vliegveld in Sydney waar alle Jetstar vluchten vertraagd blijven te zien. I.p.v 10.30 vertrek ik om 12.30 naar Ayers Rock Airport. Na een vlucht van drie en een half uur landen we op Ayers Rock Airport. Vanaf het vliegtuig was de bekende Uluru / Ayers Rock al te zien!
Na 20 minuten te hebben gewacht met andere reizigers voor dezelfde trip komt er een grote truck aanrijden omgebouwd tot een bus. Een Australische vrouw , gekleed in een outback blouse, broek en een Australische hoed, spring uit de truck om ons op te halen. De tour is inmiddels al begonnen en we hebben het informatie/cultureelcentrum gemist.
We rijden naar Uluru waar de andere reizigers op ons wachten. De gids, Kirra, verteld ons een historisch aboriginal verhaal over Uluru en we lopen een klein beetje rond. Hier zijn ook traditionele rotsschilderingen te zien.
We stappen weer in de truck en rijden verder rond Uluru , waarbij we dus een heel rondje hebben gemaakt, naar een plek om de zonsondergang te bekijken. Met de zonsondergang veranderd de kleur van Uluru constant. Beetje jammer dat we met wel 300 andere toeristen dit staan te bekijken, maar het was zeker mooi.
De zon is ondergegaan en wij vertrekken naar ons kamp in Ayers Rock Resort. Dit kamp bestaat uit een aantal tenten en het kampvuur is al aan. Verder is er een overkapping met keuken materialen en plek om te zitten. Het diner staat voor ons klaar, kangoeroe bolognese pasta! Dit kamp had wel elektriciteit en een paar honderd meter verder op was een toilet en douche gebouw.

Dag 2
Na een nacht in een tent worden we om 5.45 gewekt door muziek. Snel warme kleren aan en ontbijten. We rijden 5 minuten naar een plek om de zonsopgang te bekijken met uitzicht op Uluru. De omgeving hier was prachtig. Naast de constant veranderende kleuren van de rotsen van Uluru was ook de Kata Tjuta te zien. Dit is een andere rotsformatie in de omgeving van Ayers Rock. Naast deze rotsen is de omgeving vlak met oranje zand, geel gras en dorre struiken en kleine boompjes. Om 7.30 is de zon volledig op. Met veel nieuwe foto's, filmpjes en selfies vertrekken we richting Kata Tjuta een bustrip van een half uur.
De Kata Tjuta bestaat uit meerdere rotsen van een zelfde soort steen als Uluru. Met de groep hebben we een wandeling van 6 kilometer gemaakt door de Valley of the Winds. We lopen over en tussen de grote rotsen richting een uitkijkpunt.
Ook al zijn we hier in de winter je moet hier altijd voldoende water meenemen. Door de zon en het zand is de omgeving heel droog dus je moet voldoende drinken. Bij het begin van de wandelroutes zijn waterkranen om alle drinkflessen te vullen. Het water hier in de middle of nowhere was verrassend goed, beter dan in Sydney en Melbourne! Het water wordt opgepompt uit ondergrondse bronnen.
Eenmaal terug bij de truck hebben we gezamenlijk geluncht. Daarna zijn we terug gereden naar Ayers Rock Resort waar een paar kleine winkeltjes en cafés zijn. Het is niet echt een plaats, maar een toeristen dorp.
We verlaten het Uluru Kata Tjuta national park en rijden een paar uur naar ons kamp voor deze avond, Kings Creek Station. Dit is echt outback. Er zijn geen huizen, geen dorpen niks. Alleen een station wat een combinatie is van een tankstation, boerderij, airstrip, winkel, café en camping.
Met de tour overnachten we niet op de reguliere 'camping' , maar hebben we ons eigen bush kamp. Geen elektrische tijd, een wc zonder deur en een douche met warm water dat wordt verward door een vuur te stoken. Het is compleet donker wanneer we hier aankomen en het kampvuur wordt snel aangestoken. De tourguide organiseert het diner door dit te koken in het kampvuur.
De lucht is vol met sterren en de melkweg is duidelijk te zien. Dit kun je echt alleen zien wanneer je in de outback bent zonder licht vervuiling van de steden. Ik besluit om vanavond in een Swag te slapen. Dit is een soort slaapzak van tentdoek waar je met je eigen slaapzak binnen in gaat liggen. Rondom het kampvuur liggen we ieder in een eigen swag. Er is geen geluid, alleen het knapperen van het kampvuur en het gehuil van een Dingo in de verte. Met een uitzicht op de prachtige sterrenhemel en de melkweg val ik in slaap.

Dag 3
Met ijskoude voeten wordt ik wakker. Het vuur begint harder te knapperen. De tourguide is deze aan het opstoken wat betekend dat het tijd is om op te staan. Buiten is het nog steeds compleet donker. De kleren die ik in de tent heb liggen zijn erg koud. Met een ontbijt rond het kampvuur ben ik al snel weer opgewarmd. Om 7 uur zitten we weer in de truck en rijden we richting Kings Canyon.
Bij Kings Canyon staat een wandeling van 7 kilometer op het programma. De trip begint met een steile klim van 200 steps omhoog. De helft van de route lopen we langs de kliffen en tussen verschillende rotsen van de Canyon. De rotsen in combinatie met de rode kleuren lijken wel van een andere planeet. Halverwege de route komen we aan bij de Garden of Even. Door de vormen van de canyon is er een klein eco systeem ontstaan waar wel planten groeien. Het water blijft tussen de rotsen staan. Het was zo bijzonder en mooi dat het moeilijk is om te beschrijven of om er zelfs foto's van te maken die een beeld geven van de werkelijkheid. Van tussen de rotswanden lopen we terug omhoog. Aan de andere kant van de canyon lopen we 3 kilometer terug naar de truck.
Daarna begint onze trip richting Alice Springs. Om de route te verkorten met 160 kilometer rijden we via een zandweg van 100 km. Hoezo Out Back?! Niet eens een normale weg. Wel een hele coole ervaring en de kleur van het zand veranderd telkens van donker oranje/rood naar licht oranje/geel.
Onderweg stoppen we nog bij een plek waar kraters vanuit de ruimte de aarde hebben geraakt. Wederom een buitenaards landschap. Dit maal geen zand waar de grond uit bestaat, maar kleine stenen. Een kleine route van 1 kilometer leid ons rondom de krater die zich gevormd heeft door de inslag.
We vervolgen onze route, over asfalt, richting Alice Springs. Bij het beroemde plaatsnaambord nog wat foto's gemaakt en daarna afgezet bij het hostel.

Dag 4
4.15 gaat de wekker. Om 5 uur worden we opgehaald om terug te rijden naar Ayers Rock vanwaar ik terug vlieg naar Sydney. Van Allice springs heb ik niet veel gezien want het was er donker. Onderweg stoppen we nog op een aantal punten waaronder Curtin Springs het centrum van de Red Centre of Australia. Bestaande uit een tankstation, cafe/shop ineen, kampeerplaats en toiletten. Na een trip van 6 uur inclusief de stops zijn we terug op Ayers Rock Airport. De trip naar de outback van Australia is nu echt ten einde.

Het was een hele route, maar ik heb zoveel mooie dingen gezien en meegemaakt. Mijn dagen in de outback zitten er op. Nu nog een paar weken werken en dan begint mijn trip langs de oostkust van Australië.

Liefs Anouk

• 13 Juli 2015 - 13:17

José:

Wouw, jij hebt echt iets bijzonders gezien en met zo'n stoere truck gereisd.

Liefs je moeder

• 13 Juli 2015 - 17:18

Annette:

Hallo Anouk,

Wat een prachtige ervaringen, nu de oostkust nog voor de boeg waar je weer een hele andere kant van Australië ziet, veel plezier.
    Gerard, Annette

• 14 Juli 2015 - 07:08

Theo:

Anouk,

Mooie route ! Als ik dit zo lees had ik ook wel mee kunnen gaan. zal er wel niet van komen.

Liefs je Vader